MT SUSWA

Nu är jag hemkommen från ännu en camping och som alltid inser jag att det inte finns någonting som får mig att må bättre än det. Att det inte finns något bättre än att vandra i flera timmar, inte ha en aning om vad klockan är för mobilen ligger död längst ner i väskan, laga middag över öppen eld och krypa ner i en sovsäck med regn som smattrar mot tältet.
Jag tänker att jag ska göra mer sånt hemma, vara ute och bara gå någonstans utan att ha en plan. Vara smutsig utan att duscha på några dygn, strunta i att scrolla genom instagram på en hel helg.
Men jag vet också att allt sådant är svårt att göra hemma, det blir inte av trots att jag vet hur bra jag mår av det. Jag tror att campinghelger, lägerelder och bussresor kommer vara någonting som förknippas med Kenya och det suger att det inte är lång tid kvar.

Men okej, till helgen:

Det första som hände när vi fått upp tälten var att vi åkte iväg en bit till en grotta (som visade sig vara full av fladdermöss) Här kröp vi runt bland bajs som vi till en början inte visste var det kom från, med pannlampor som fick visa vägen och se till att vi inte råkade hamna rakt på en vass sten. Plötsligt säger guiden till oss att lysa upp i taket där vi möts av ögon från ca 300 000 fladdermöss, varav några börjar flyga mot oss. Efteråt var vi lagom skitiga (och vättskrämda) men eftersom vi var utan dusch blev det den gamla vanliga våtservetts-duschen.

När vi kom tillbaka till campingen visste vi inte riktigt om det skulle börja regna eller bli strålande sol. Himlen visade nämligen en blandning, med regnbågar och moln (!) Vi tänkte att det nog ändå inte skulle bli regn, och väntade med att laga middag, men 20 minuter senare öste det ner.

Som tur var hade vi ställt upp ett vindskydd där vi kunde laga mat så gott det gick. Men äh, det är inget fel på skitiga grönsaker och genomblöta bönor.

Sedan stod vi där, under vindskyddet, och åt innan det började läcka igenom och dessutom blixtra. Då lämnade vi all mat och sprang in i bussen. Sedan trängdes vi där, i bussen, med blöta regnkläder som luktade illa och pratade om de mest plågsamma sätt att dö på och våra största rädslor.

Några valde att stanna i bussen och sova där men jag och Maria sprang tillbaka till vårt tält. Det är ändå camping liksom. Jag tror jag sov 40 minuter på hela natten då regnet smattrade så hårt mot tältet men det gjorde mig ingenting. Alltså verkligen ingenting. När jag klev ur tältet nästa morgon var jag faktiskt pigg, för det blir man av frisk luft och camping-liv. Då var det fint väder igen och vi började gå mot toppen:

Inte särskilt fräscha, men glada liksom

Efter 5 timmars vandring var vi återigen framme vid campingplatsen, och började packa ihop de genomblöta tälten och koka pasta innan vi satte oss i bussen och åkte tillbaka till Nairobi. FIN helg!

KENYA | | Kommentera |

EN HELG I APRIL

Hallå! Det var ett tag sen det var helg men jag har ju glömt lägga ut bilder:

About Thyme, ett cafè i Westlands vi aldrig hade besökt men bestämde oss för att besöka i fredags. Vi hade fortfarande påsklov då så kunde ta oss hit mitt på dagen = ingen trafik. Ett sånt cafè jag önskar vi hade i Sverige, när det känns som om man sitter inne i butiken indiska, äter god mat och behöver inte betala hela månadslönen.

I lördagskväll gick vi ut, till Marsabit plaza. Där får alla egna hörlurar med musik, dvs man bestämmer själv vad man vill dansa till. Ser ju ganska kul ut när ingen håller samma takt men är typ den roligaste idèn någonsin.

I söndags var jag och Ellen på långpromenad och upptäckte nya gatustånd med frukt för några kronor billigare än där vi brukar handla. Sedan gick jag med Maja och Martin till Jahurupark vilket är typ det finaste stället i Nairobi.

KENYA | | Kommentera |

TILLVARON

Nu är alla tillbaka från Uganda/Rwanda, och det är inte bara jag och Rosa på internatet. Det är som vanligt med andra ord- folk som springer i korridorerna, kenyansk personal som skurar golven, kompisar som knackar på din dörr en gång i halvtimmen och undrar vad du gör, 5 tandborstar i badrummet och alltid fullt med kläder på tvättlinan.
Jag har liksom saknat allt dessa dagar då det varit helt tomt, jag har saknat allihop men vetat att de kommer tillbaka. Jag vet liksom inte riktigt hur det kommer kännas i Juni, när vi säger hejdå och då inte hejdå för 2 veckor utan föralltid.

Sedan bussen med hela gänget kom till skolan i torsdags har jag hunnit spendera typ hela månadens pengar på fika och taxi, fått tillbaka mina träningskompisar = hängt några timmar på gymmet och gått långprommenader med Ellen och pratat om allt som är dåligt och bra med tillvaron (samt gått vilse). I skrivande stund känner jag mig förkyld och vill helst kolla SKAM som nu kan ses utomlands, men om en timma ska jag ut och dansa till kl 02 så jag lär väl stå i Rosas rum och platta håret fram tills dess.